tisdag 5 augusti 2014

Kort är gott

Jag är ett stort fan av kortfilmer, likväl som jag alltid tyckt om short stories, dvs noveller istället för romaner. En novell kan ibland på endast cirka tio sidor berätta lika mycket som en roman på 300 sidor. Min favoritförfattare när jag som tonåring började lära mig älska engelska blev Ellen Gilchrist och hennes fascinerade kvinnoporträtt i historier som ofta utspelade sig i amerikanska södern. Fortsatte med henne ett bra tag innan E. Annie Proulx blev en favorit och sedan rullade det på. Kortfilmer påminner naturligtvis om noveller i att de också kan berätta detaljerat om någons liv eller lägga grunden för en helt ny dimension på mycket kort tid.

Använder kortfilmer mycket i engelskan, ibland som grund för ett tema, men lika ofta som diskussionsunderlag. En del för att få elever att tänka till kring något viktigt ämne, en del för att det språkmässigt finns något intressant i dem. Film English är en favorit och Short of the Week likaså. Films Short är en trevlig ny bekantskap.

Cargo är en favoritfilm för fortsatt diskussion med lite äldre elever:


Även denna har gett upphov till bra fortsättningar i klassrummet - och eleverna fick göra sina egna tolkningar och skriva en sammanfattning om den på engelska:



4 kommentarer:

  1. Tack för tipsen om kortfilmssidorna! Såg den thailändska reklamfilmen - stark! Kan du mer konkret förklara vilken slags uppgift de fick efter att ha sett filmen, förutom att skriva en sammanfattning? /Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Absolut kan jag förklara mer, men just med den thailändska filmen så körde jag den i åk 7 och åk 9 som del av ett prov. De fick se filmen två gånger, skriva ner stolpar medan de såg den och fick sedan producera en sammanfattning där de skulle få med grundberättelsen samt nämna eventuellt budskap i filmen. Deras sammanfattning bedömdes med hänsyn till ordförråd, korrekthet i grammatik, innehåll och reflektion kring budskap. De fick en summativ bedömning och en formativ med förslag på hur de kunde utveckla sitt skriftspråk. Efter provet hade vi en informell diskussion kring vad filmen handlade om. Eleverna diskuterade först i smågrupper om filmens budskap och själva konceptet "pay it forward". Filmen är stark och så bra som utgångspunkt för diskussion kring tolerans, fördomar och hur oanade ageranden kan leda till stordåd, så att säga.

      När det gällde "Cargo" fick eleverna spinna vidare på vad som skulle hända den lilla bebisen Rose, hur kom hennes liv att se ut efter pappans död??

      :) /P

      Radera
  2. Tack för svar :) Kommer definitivt använda mig av filmerna i undervisningen.

    SvaraRadera